Terug naar actueel overzicht

Succesvolle E-health vraagt om meer dan alleen techniek

Tijd voor de volgende stap

Online zorgconcepten zijn bedoeld om de zorg voor mensen te verbeteren. Ze sluiten beter aan bij de wensen van groepen mensen en leveren betere zorg op. De diverse technische onderdelen zijn vaak al langer beschikbaar. Het is nu tijd voor de volgende stap: totaalconcepten waarin online en offline zorgdiensten elkaar aanvullen en versterken. Een persoonlijke aanpak maakt het concept compleet. Zo lever je zorg die past bij patiënten, maak je een kwaliteitsslag én bespaar je zorgkosten.

Uit onderzoek van het NIVEL en Nictiz naar E-health blijkt dat er al een groot aantal online zorgdiensten beschikbaar zijn. Helaas blijkt ook dat mensen deze lang niet altijd weten te vinden. Om optimaal gebruik te maken van de voordelen van E-health zijn er dan ook drie belangrijke succesfactoren die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn:

  • Een goed totaalconcept
  • Een persoonlijke benadering

Een goed totaalconcept

Het totaalconcept moet goede zorg bieden en gericht zijn op gemak en service. Dus: dicht bij de patiënt en op een moment en manier die hem of haar uitkomt. Het is echter geen one size fits all. Voor verschillende doelgroepen zijn er verschillende concepten nodig. En er blijft natuurlijk ook een doelgroep voor wie online zorg niet geschikt is. E-health blijft een middel, en is zeker geen doel op zich.

Als je E-health toepassingen bovenop bestaande zorg stapelt, wordt het alleen maar ingewikkelder en duurder, het moet dus in plaats komen van reguliere zorg. E-health moet bovendien aansluiten bij de wensen van patiënten met kwalitatieve, zinvolle online en offline zorg. Dan ontstaat een nieuw systeem waar patiënten ook graag gebruik van willen maken. Kwalitatief beter én goedkoper, maar vooral gericht op het gemak van patiënten met zorg die past in hun leven.

Het succes van bijvoorbeeld App de Vakantiedokter van Zilveren Kruis laat namelijk zien dat zorg beter werkt als het past bij de levensstijl van mensen. Bijna iedereen is gewend om te appen, dus waarom zou je dat niet inzetten voor zorg? Biedt (online) zorg die aansluit bij belevingswereld van de patiënt. Dan hoef je hem ook niet te overtuigen van het nut, maar gaat hij er zelf mee aan de slag.

Persoonlijke benadering

Inmiddels is wel bewezen dat puur online niet de meest effectieve vorm van zorgverlening hoeft te zijn. Je boekt resultaat als je optimaal gebruik maakt van de beschikbare technologie, versterkt door een persoonlijke benadering. Die persoonlijke benadering hoeft niet altijd face-to-face te zijn. Het kan ook aan de telefoon, via chat of videobellen. Denk aan onze Blended learning diensten waarbij onze professionals meekijken op de achtergrond, contact onderhouden en je een duwtje in de rug geven als dat nodig is.

Geschreven door Angelique, directrice Medicinfo

Wellicht ook interessant

Contact opnemen met Medicinfo

Dr. Anton Philipsweg 31
5026 RK Tilburg
013 – 594 21 55
info@medicinfo.nl

Op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Contact opnemen met Medicinfo

Dr. Anton Philipsweg 31
5026 RK Tilburg
013 – 594 21 55
info@medicinfo.nl

Op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

2018-11-05T15:15:24+00:00