Terug naar actueel overzicht

Verpleegkundige op afstand

Wat maakt zorg op afstand zo anders dan de traditionele zorg?

‘Het ene moment bel ik met iemand die op vakantie is in Thailand over een wond, het andere moment app ik met een bezorgde tiener die de anticonceptiepil vergeten is’. Door de snelle ontwikkeling in de techniek en doordat steeds meer mensen hun medische vragen per app, telefoon of mail stellen, groeit de behoefte aan medisch verpleegkundigen op afstand. Claudia werkt bij Medicinfo en praat, appt en mailt dagelijks met tientallen mensen en helpt hen met hun medische vragen. ‘Je geeft persoonlijk medisch advies, het is afwisselend en je stelt mensen gerust.’

Alleen al vorig jaar kwamen er 40.000 vragen binnen bij Medicinfo, het bedrijf dat onder andere door zorgverzekeraars wordt ingeschakeld om hun klanten per telefoon, app en mail te helpen. Zij verlenen zorg op afstand door mensen te helpen met hun medische vragen. Denk aan gezondheidslijnen of apps, begeleiding bij online zelfhulpmodules en webinars met live chatfunctie. ‘De belangrijkste redenen om contact te zoeken met een medisch verpleegkundige op afstand zijn het wegnemen van twijfel of een bezoek aan de huisarts nodig is en snel geruststelling krijgen over een kwaal of wond,’ vertelt Claudia.

Persoonlijke aandacht

Claudia werkt inmiddels een jaar bij Medicinfo, daarvoor was zij verpleegkundige in het ziekenhuis. ‘Je kunt op een hele andere manier iets voor mensen betekenen dan in de traditionele zorg,’ vertelt zij. ‘Je hebt echt de tijd om advies te geven, een luisterend oor te bieden en uitleg te geven over bijvoorbeeld een behandeling. ’Belangrijk als medisch verpleegkundige is dan ook om de juiste vragen te stellen, je goed in te kunnen leven in de persoon en de situatie. ‘Iedere vraag is anders dus je moet goed kunnen schakelen,’ licht Claudia toe.

Afwisseling

De afwisseling trekt de medisch verpleegkundige, zelfs na jaren, nog steeds het meeste aan in het werk. ‘Het is niet alleen de afwisseling in de mensen en hun vragen. Het is ook de manier waarop je mensen helpt. De ene keer bel je uitgebreid met iemand, de andere keer ‘spreek’ je iemand per app.’ Dat maakt deze vorm van zorg op afstand ook zo persoonlijk, vertelt Claudia. ‘Mensen appen in hun eigen taalgebruik en vaak vanuit huis, zodat ze zich ook op hun gemak voelen. Dat is toch anders dan in een ziekenhuisomgeving en kan helpen wanneer mensen het lastig vinden bepaalde kwalen te bespreken. Of wanneer zij niet kunnen wachten totdat hun huisarts bereikbaar is.’

Waardering

De medisch verpleegkundigen krijgen veel waardering van mensen. Claudia vertelt, ’Mensen zijn ongerust, onzeker of soms in paniek als ze contact met ons opnemen. We krijgen dan ook vaak te horen dat mensen gerustgesteld zijn en dat het fijn is dat ze snel advies krijgen.’ Als medisch verpleegkundige is niet alleen je kennis belangrijk, communicatieve vaardigheden en inlevingsvermogen tellen even zo goed mee.

Heb jij al eens gedacht aan werken als medisch verpleegkundige? Medicinfo heeft een vacature en nodigt je van harte uit om eens te bekijken of dit bij jou past. Kijk op https://medicinfo.nl/medewerker-medisch-contact-centrum/ en neem gerust contact op als je vragen hebt.

Wellicht ook interessant

Contact opnemen met Medicinfo

Dr. Anton Philipsweg 31
5026 RK Tilburg
013 – 594 21 55
info@medicinfo.nl

Op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Contact opnemen met Medicinfo

Dr. Anton Philipsweg 31
5026 RK Tilburg
013 – 594 21 55
info@medicinfo.nl

Op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief