
GGZ Coachlijn
Persoonlijke begeleiding bij psychische klachten via chat en telefoon
Als aanvulling op het zorgaanbod van instellingen in de Basis GGZ biedt Medicinfo persoonlijke begeleiding via chat en telefoon. De GGZ Coachlijn richt zich op cliënten met milde klachten op het gebied van angst, depressie en stress.
Uw cliënt kan gedurende ruime openingstijden – ook ’s avonds en in het weekend – chatten en bellen met een van onze ervaren verpleegkundigen. De verpleegkundigen zijn BIG-geregistreerd en expert op het gebied van gesprekstechnieken en motivational coaching.
De verpleegkundigen ondersteunen uw cliënt bij het volgen van e-health modules, invullen van vragenlijsten en bieden coachende en motiverende ondersteuning tijdens en na de behandeling en hulp bij het zoeken naar betrouwbare bronnen van informatie op internet.
Drempelverlagend
E-health, meestal in blended vorm (een combinatie van online en reguliere zorg), is bij de meeste instellingen voor Basis GGZ al volop geïntegreerd in het zorgaanbod. Toch blijkt dat in de praktijk de bestaande mogelijkheden niet altijd ten volle worden benut. Door het bieden van ondersteuning per telefoon en chat kan de effectiviteit van deze blended behandelingen worden verhoogd.
De drempel voor de behandelaar wordt lager om e-health modules in te zetten – er is immers altijd ondersteuning beschikbaar voor de cliënt, ook als de zorginstelling gesloten is. De drempel voor de cliënt wordt lager om e-health te gaan gebruiken, omdat hij of zij kan vertrouwen op de beschikbaarheid van ondersteuning bij vragen en op momenten dat het even tegenzit. Op verzoek van de behandelaar kan zelfs structureel contact worden opgenomen met een cliënt.
Voordelen
Ondersteuning en coaching tijdens én na de behandeling door ervaren verpleegkundigen
Een steuntje in de rug bij het werken met e-health modules
Voorkomen van terugval na behandeling
Bereikbaarheid in de avonden en weekenden
Voorkomen van terugval
Daarnaast is de verwachting dat het inzetten van de GGZ Coachlijn ná de behandeling kan bijdragen aan preventie van terugval van uw cliënt. Door de cliënt aan te moedigen en te motiveren door te gaan op de nieuw ingeslagen weg, wordt de kans op terugval gereduceerd. Naast de gezondheidswinst voor de cliënt, betekent dit een positieve impact op de wachtlijsten. Want hoe minder cliënten opnieuw klachten krijgen, hoe minder groot de druk is op uw behandelaars.
Heldere afspraken
Als uw cliënten gebruik gaan maken van de GGZ Coachlijn maken we daarover heldere afspraken met elkaar. Wij begrijpen als geen ander dat uw behandelaren te allen tijde de regie over de behandeling willen behouden. En dat uw cliënten grote waarde hechten aan privacy en gewaarborgde veiligheid van hun medische gegevens. De verantwoordelijkheden en afspraken daarover hebben we daarom vastgelegd in duidelijke protocollen. Medicinfo voldoet aan de NEN 7510 als de ISO 27001-norm, twee belangrijke certificaten in de zorgwereld. Deze vormen de basis voor de manier waarop we werken.