Zo werkt de online huisarts in de praktijk

Ingrid Brons van de Slimme Zorg Estafette schreef een verslag over ons webinar ‘Slimme zorg op afstand, verhalen uit de praktijk’

Bij Medicinfo werken medische professionals én software experts. Samen bieden ze mooie zorg-op-afstand-oplossingen. Zoals de online huisarts. Medicinfo gelooft in hybride zorg, een combinatie van online en in de spreekkamer. En de praktijk laat zien dat het kan. Verpleegkundige Mariëlle van de Ven, huisarts Geert Elbers en Lissa Mermans, marketeer bij Just, deelden hun ervaringen tijdens de Slimme Zorg Estafette.

Caroline Besuijen, algemeen directeur van Medicinfo, start met enkele resultaten van het onderzoek dat Medicinfo vorig jaar uitvoerde. “Meer dan de helft van de respondenten gaf aan open te staan voor een vorm van zorg op afstand. 59% van de mensen wil graag beeldbellen met een zorgverlener, een jaar eerder was dat nog maar 29%. In de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar wil zelfs 78% beeldbellen.” Natuurlijk heeft de coronacrisis hier een aandeel in. Is zorg op afstand straks, post-corona, een blijvertje of gaat iedereen terug naar ‘normaal’? “Wij zien toekomst in hybride zorg, een combinatie dus”, zegt medisch directeur Steven van Kemenade. De online huisarts, die Medicinfo sinds 2019 heeft, is daar een mooi voorbeeld van.

Digitale zorgschil creëren

Via de beveiligde app Medicoo kunnen patiënten op elk gewenst moment en vanaf elke plek een gezondheidsvraag stellen. Ze leggen dan contact met het medisch team van Medicinfo. Dat zijn gediplomeerd verpleegkundigen en huisartsen, met ervaring met digitale zorg. De verpleegkundige beoordeelt de hulpvraag volgens de Nederlandse Triage Standaard. Wanneer nodig, plant de verpleegkundige een beeldbelconsult met een van de online huisartsen. En is een fysiek consult toch gewenst? Dan wordt doorverwezen naar de eigen huisarts. De eigen huisarts krijgt sowieso van ieder online consult een overdracht. “Met Medicoo kunnen we een digitale zorgschil rondom een praktijk creëren”, vertelt Steven. “Dat heeft allerlei voordelen voor huisartsen, zoals een lagere werkdruk en meer tijd en aandacht voor patiënten op het fysieke spreekuur. Met Medicoo kunnen huisartsen meer patiënten helpen en een eventueel capaciteitstekort opvangen.” Medicinfo zette de online huisarts voor het eerst in Zeeland in, waar het huisartsentekort al nadrukkelijk aanwezig is. Niet op naam ingeschreven verzekerden (NONI’s) kunnen daar Medicoo gebruiken.

Deskundige hulp bij je tent

In Ouddorp in Zuid-Holland hebben de huisartsen élke zomer een capaciteitstekort. Want dan wordt het dorp overspoeld door zo’n 40.000 toeristen. Zomer 2020 was Medicoo daar de vakantiearts. Mariëlle van de Ven was een van de betrokken verpleegkundigen. “Het was een erg leuk project! Medicoo is namelijk heel cliëntvriendelijk. Patiënten stellen een vraag en een verpleegkundige reageert direct. De verpleegkundige checkt eerst of een patiënt veilig is, gaat vervolgens triëren en geeft advies.” Vakantiegangers bellen meestal met veelvoorkomende klachten als keelpijn, huiduitslag of een kind met koorts. “Dat waren vragen waar ik doorgaans goed antwoord op kon geven. Anders overlegde ik even met onze digitale huisarts of ik maakte een beeldbelafspraak voor de patiënt en de arts. En als toch lichamelijk onderzoek nodig was, stuurden we de patiënt door naar een van de huisartsenpraktijken in Ouddorp.” Bij die huisartsenpraktijk was de urgentie dan al bekend, want de lijntjes tussen het team van Medicoo en de praktijken waren kort. “Ze konden ons verslag er direct bij pakken.” Zaten de toeristen hier wel op te wachten? “Die moesten wel even wennen”, zegt Steven. “Mensen komen vaak al jaren in Ouddorp en nu was de app opeens soort van verplicht gesteld. Maar appen is echt iets van deze tijd. Zodra ze merkten dat ze direct reactie kregen, waren ze echt verrast. Want hoe vaak krijg je gelijk deskundige hulp terwijl je gewoon bij je tentje zit?”

App de dokter

Met zorgverzekeraar Just ontwikkelde Medicinfo ‘App de dokter’. “Daarmee sluiten we aan bij de behoefte van onze klanten”, vertelt Lissa Mermans. “De doelgroep van Just zijn mensen die het liefst alles online regelen. Dan verwachten ze dat ook van de zorg en hun zorgverzekeraar. Ze vinden het fijn dat ze ook ’s avonds of in het weekend hun vraag kunnen stellen, op een moment dat het hen uitkomt. En ze hebben geen reistijd naar de praktijk. Het is een stukje gemak.” Met App de dokter speelt Just ook in op het toenemende tekort aan zorgpersoneel. “Daar moeten we ons op voorbereiden. Zodat we zorg kunnen blijven leveren als mensen het nodig hebben.” Het blijkt een schot in de roos, want het gebruik van App de dokter neemt toe. Net als de waardering. “Wij stellen aan het eind van elk contact een ‘ervaringsvraag’, volgens de net promoter score. Normaal is een score van +20 al goed, wij scoren +61!” Overigens is App de dokter geen vervanger van de eigen huisarts. “Het is een aanvulling. Iedereen die de app gebruikt, heeft ook nog een eigen huisarts.”

Andere manier van ‘dokteren’

En wat vinden huisartsen van het digitaal contact met patiënten? Huisarts Geert Elbers heeft een eigen praktijk en is daarnaast online huisarts bij Medicinfo. “Het is een heel andere manier van ‘dokteren’, dat vind ik leuk en interessant. Met de camera kun je ook prima een vorm van lichamelijk onderzoek doen. En ik zie dat patiënten het prettig vinden. In hun eigen omgeving zijn ze meer op hun gemak dan in de spreekkamer.” Ook Geert ziet hybride zorg als de toekomst. “Het is al mogelijk, het is niet moeilijk en toch gebruiken nog relatief weinig huisartsen het. Dat moet veranderen. Alleen al omdat patiënten het willen. Mits we goed duidelijk maken dat we de spreekkamer niet verlaten. Als het nodig is, kan een patiënt daar altijd terecht.”

BRON: Slimme Zorg Estafette

Klik hier om het webinar terug te kijken.