Foto: Vincent van Bijleveld, tevreden gebruiker App de Dokter
Wanneer ga je naar de huisarts? Veel mensen twijfelen. Een moedervlek die lijkt te veranderen, duizeligheid of een grieperig gevoel dat maar niet over gaat: soms voelt het niet urgent genoeg om meteen te bellen. Toch zou het fijn zijn om snel duidelijkheid te hebben. Digitale zorgapps bieden juist dan uitkomst. Maar hoe gaat dat in de praktijk? Vincent van Bijleveld en Marleen van Iersel vertellen over hun ervaringen met App de Dokter (Just) en App de Verpleegkundige (CZ).
De app stond al een tijdje op zijn telefoon, maar Vincent van Bijleveld had hem nog nooit geopend. Totdat hij zich opeens slap voelde. ‘Na vijf minuten was het weer over, maar ik vond het toch wat gek. Wat moest ik daar nou mee? Het zat me niet lekker, maar ik vond het ook geen reden om de huisarts te bellen. En toen dacht ik: laat ik App de Dokter eens gebruiken.’
Vincent opende de app, beantwoordde wat vragen in de digitale triage en kreeg daarna via livechat contact met een verpleegkundige van het Medisch Service Centrum van Medicinfo. ‘Zij was heel resoluut: ik vind dat je nu direct naar de huisarts moet.’ Dat advies bleek cruciaal. De huisarts zag de urgentie en verwees hem direct door naar het ziekenhuis. ‘Ik werd met een ambulance gebracht. Juist doordat ze er snel bij waren, kon ik geholpen worden. Het is allemaal goed afgelopen en daar heeft App de Dokter een belangrijke rol in gespeeld.’
Snel geruststelling bij kleine klachten
Ook Marleen van Iersel heeft ervaring opgedaan met digitale zorg. Marleen woont en werkt in Utrecht, leeft gezond en sport regelmatig. Ze heeft geen complexe zorgvragen, maar App de Verpleegkundige staat wel standaard op haar telefoon. ‘Een tijdje terug had ik een verdacht plekje op mijn huid. Voor zoiets kleins bel ik de huisarts niet en juist dan is de app erg handig.’ Ze stuurde een foto via de app en kreeg snel antwoord: een zonneallergie. ‘Het advies was simpel: uit de zon blijven en de huid laten luchten. Binnen twee dagen was het weg. Zonder dat advies had ik er waarschijnlijk veel langer mee doorgelopen.’
Ook tijdens een reis naar Zambia gaf de app extra zekerheid. ‘Het gaf een veilig gevoel dat ik in het buitenland toch een Nederlands medisch advies kon krijgen. Ik kon zelfs vragen stellen over de medicijnen die daar werden voorgeschreven, zodat ik kon checken of die veilig waren.’
“Zonder dat advies had ik er waarschijnlijk veel langer mee doorgelopen.”
Gemakkelijk in gebruik
Als mensen voor het eerst een medische vraag stellen via een zorgapp is het des te belangrijker dat de gebruikservaring positief is. Want als de eerste stap eenvoudig voelt, durven mensen sneller hun vraag te stellen en groeit het vertrouwen om de app opnieuw te gebruiken. Zowel Marleen als Vincent kunnen dat beamen. Marleen: ‘De app bewaart je vraag en stuurt een melding zodra er een reactie is. Dat is heel gemakkelijk. Na die eerste keer had ik snel door hoe alles ging.’ Ook Vincent vond het verrassend eenvoudig. ‘Ik moest wat vragen beantwoorden en dat ging vrij simpel. Het werkte gewoon zoals je verwacht, ook voor iemand die de app nog nooit had geopend.’
Digitaal, maar toch persoonlijk
Betrouwbare techniek is dus een must, maar hoe zit het met de menselijke kant? Is een zorgapp wel persoonlijk? Voor beide patiënten was dat zeker het geval. Marleen: ‘Er wordt doorgevraagd en meegedacht. Soms neemt een collega het over en dat wordt dan ook aangegeven.’ Vincent: ‘Het voelt anoniem genoeg om een vraag te stellen als je ergens over twijfelt, maar je komt wel bij een mens uit. Voor mij ging het er vooral om dat ik snel de juiste zorg kreeg. Persoonlijk contact is dan even minder belangrijk.’
De kracht van hybride zorg
Digitale zorg kan dus wel degelijk toegevoegde waarde hebben op de fysieke zorg, maar wat betekent dat precies? Wat is de rol van hybride zorg? Zowel Marleen als Vincent beschouwen een zorgapp als aanvulling op de huisartsenzorg, geen vervanging. Marleen: ‘Kleine klachten kunnen prima digitaal worden afgehandeld. Dat geeft de huisarts meer tijd voor mensen die écht zorg nodig hebben. Voor complexe zaken spreek ik liever iemand persoonlijk, maar voor korte vragen of tijdens een reis is de app ideaal.’
Vincent benadrukt juist de drempel die een zorgapp wegneemt. ‘Ik zou anders überhaupt niet naar de huisarts zijn gegaan, en zeker niet met spoed. Het advies via de app gaf precies het zetje dat ik nodig had.’
Verbeterpunten
Hoewel beide patiënten positief zijn over hun ervaringen, zien ze ook mogelijkheden om digitale zorg verder te verbeteren. Marleen vindt dat huisartsen en assistentes patiënten vaker op de mogelijkheid van een zorgapp moeten wijzen, omdat veel mensen nog niet weten dat die bestaat. Vincent ziet daarnaast kansen in nazorg en communicatie. ‘Gewoon een berichtje achteraf: heeft het advies geholpen? Dat maakt het persoonlijker en laat zien dat de zorgverlener betrokken blijft.’
Tips voor twijfelaars
Veel mensen aarzelen nog om digitale zorg te gebruiken. Marleen en Vincent hebben daar een helder antwoord op. Hun gezamenlijke tip: probeer het een keer uit bij een kleine zorgvraag, dan merk je zelf hoe eenvoudig het is. Marleen: ‘Installeer de app, zeker als je op reis gaat. Het geeft rust en je krijgt snel advies als je dat nodig hebt.’
Digitaal waar het kan, fysiek waar het moet
Al 25 jaar laat Medicinfo zien dat technologie pas waarde heeft als mensen er beter van worden. De verhalen van Marleen en Vincent tonen hoe hybride zorg in de praktijk werkt: digitaal waar het kan, fysiek waar het moet. App de verpleegkundige en App de Dokter laten zien hoe digitale zorgapps een vertrouwd onderdeel van het zorglandschap zijn geworden. Medicinfo ontwikkelt en beheert dit type oplossingen al vele jaren voor verschillende zorgverzekeraars die dit als service aanbieden aan hun verzekerden. Ook binnen de reguliere zorg ondersteunt Medicinfo met verschillende hybride zorgoplossingen, en werkt dan nauw samen met zorgorganisaties . De combinatie van digitaal contact en de traditionele consulten in de praktijk dragen bij aan het toegankelijk houden en efficiënt organiseren van de juiste zorg op de juiste plek.




