Hybride zorg kan een oplossing bieden voor de uitdagingen die de huisartsenzorg op dit moment kent. Steeds meer technologieën en diensten komen beschikbaar om een mix van fysieke en digitale zorg te faciliteren. Maar hoe staan de huisartsen daar tegenover? We vroegen het Geert Elbers, huisarts in de Brabantse dorpen Liempde en Gemonde. Hij maakt zich hard voor collectieve digitale zorgoplossingen in zijn regio en geeft onderwijs in e-health. Daarnaast werkt hij zo’n 8 uur in de maand als ‘online huisarts’ voor Medicinfo.
We moeten de Nederlandse huisartsenzorg koesteren en toekomstbestendig maken.
Het piept en het kraakt aan alle kanten in de huisartsenzorg. De zorgvraag neemt toe en de huisartspraktijken krijgen de bezetting niet rond. De huisarts staat dus enorm onder druk terwijl het de spil van de zorg en de gemeenschap is waar mensen echt vertrouwen in hebben. We moeten de Nederlandse huisartsenzorg koesteren en toekomstbestendig maken. Dat houdt in dat we anders moeten gaan werken, de manier waarop we nu zorg bieden is onhoudbaar. Huisartsen moeten mee met de veranderingen, anders worden we overvleugeld door grote partijen, misschien zelfs uit het buitenland.
“Voor mij is e-health, in combinatie met fysieke zorg, één van de oplossingen”.
Geert Elbers, HUISARTS
E-health, in combinatie met fysieke zorg, één van de oplossingen.
Voor mij is e-health, in combinatie met fysieke zorg, één van de oplossingen. Natuurlijk moeten de huisarts en de patiënt elkaar in het echt kunnen zien, maar daar waar het kan moeten we zorg digitaal kunnen bieden zodat we meer tijd over hebben voor een kwalitatief goed gesprek in de spreekkamer. Als patiënten bijvoorbeeld thuis hun bloeddrukmetingen doen en wij die digitaal aangeleverd krijgen, dan houden we in de praktijk meer ruimte over voor een gesprek óver die bloeddruk. En als je triage digitaal kunt doen, bijvoorbeeld met een chatbot, waarom zou de assistente dat dan nog moeten doen?
Veel patiënten houden bovendien niet van onze ‘8-tot-5-zorg’. Als ik dagdienst heb als online huisarts voor Medicinfo staat de telefoon na 17:00 uur roodgloeiend, want mensen vinden het prettig om na werktijd zorg te krijgen. Waarom gaan we daar als huisartsen niet meer in mee?
Positieve ervaringen
Mijn ervaringen als online huisarts zijn overigens erg positief. Het is heel leuk om te videobellen en je kunt mensen ondanks de fysieke afstand echt vaak helpen, of je nu in de auto zit of in een bushokje. Zeker voor toeristen of mensen die vanaf hun vakantieadres in het buitenland een vraag willen stellen werkt deze zorg erg goed. Daarnaast heb ik wel eens mensen aan de lijn voor een second opinion, ze vinden het fijn om even een mening van een andere dokter te krijgen.
Om de toenemende zorgvraag in de eerste lijn aan te kunnen, denk ik dat we alles wat digitaal kan, digitaal aan moeten bieden. Natuurlijk moeten we daarbij wel in het achterhoofd houden dat het opbouwen van een band met de patiënt en onderzoek niet puur digitaal kan. We zullen moeten blijven blenden.”