Huisartsencoöperatie West-Brabant biedt sinds september een oplossing voor inwoners van Bergen op Zoom zonder vaste huisarts: het Passantenspreekuur. Met dit initiatief is huisartsenzorg binnen handbereik gekomen voor ruim 6500 mensen in de regio, terwijl tegelijkertijd de druk op bestaande huisartsenpraktijken wordt verlicht. Het Passantenspreekuur werkt met een hybride aanpak via de HCWB Huisartsenzorg-app. Medicinfo ontwikkelde de app en verleent met hun medisch service centrum zorg op afstand.
Hoe werkt het Passantenspreekuur?
Inwoners zonder vaste huisarts kunnen via de HCWB Huisartsenzorg-app hun medische vragen stellen. Deze vragen worden op werkdagen beoordeeld door een medisch team, dat persoonlijk advies geeft via chat of beeldbellen. Als een fysieke afspraak noodzakelijk is, wordt deze gepland in een speciaal georganiseerd spreekuur. Hiervoor worden ruimtes van de Huisartsenpost gebruikt, en patiënten kunnen hier uitsluitend op afspraak terecht.
Algemeen directeur Martijn Kilsdonk benadrukt dat het doel van de Huisartsencoöperatie is om huisartsenzorg zo toegankelijk mogelijk te maken. Hij legt uit: “Mensen die zich eerder via www.huisartszoeken.nl gemeld hebben, krijgen een e-mail om zich aan te melden bij de app. Voormalige Co-Med patiënten of anderen die geen huisarts in de gemeente hebben, vinden via de website www.hcwbhuisartsenzorg.nl alle informatie over aanmelden en het gebruik van de app.”
Digitale zorg als belangrijke schakel
Het Passantenspreekuur is een belangrijke pijler in de bredere missie van de Huisartsencoöperatie om huisartsenzorg dichtbij te houden. Maar, zo geeft Kilsdonk aan, dit is slechts een deel van de oplossing: ” We staan ook klaar om huisartsen die een praktijk willen starten hierbij te ondersteunen en helpen huisartsen om met inzet van bijvoorbeeld digitale
tools efficiënter om te gaan met zorgvragen. Ook wij willen dat iedereen het liefst een vaste huisarts in de buurt heeft. Toch zijn we blij dat we op deze manier voor 6500 inwoners de huisartsenzorg weer toegankelijk kunnen maken.”
“Als Medicinfo zij we ons scherp bewust van de uitdagingen, behoeften en ontwikkelingen in de zorg”, aldus Steven van Kemenade, medisch directeur van Medicinfo. “We zijn al bijna 25 jaar actief in het ondersteunen van de zorg en hebben met ons eigen medisch service centrum veel ervaring met het verlenen van persoonlijke zorg op afstand. We weten inmiddels wat werkt en niet werkt en hebben onze geleerde lessen en voorwaarden om hybride zorg succesvol te implementeren gebundeld in een nieuw whitepaper. We willen voorkomen dat zorgorganisaties steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden”