Medicinfo ontwikkelt digitale zorgdienst voor Just verzekerden met mentale klachten

Medicinfo ontwikkelde voor zorgverzekeraar Just een nieuwe digitale zorgdienst voor mensen met (lichte) psychische klachten. Met App de Coach kunnen gebruikers die niet lekker in hun vel zitten op een laagdrempelige manier met hun problemen aan de slag. Binnen de app ontvangen gebruikers persoonlijk advies via een zelftest, zelfhulpmodules en chat. Voor mensen waarvoor dit nodig blijkt is er ook de mogelijkheid om te beeldbellen met een coach. Zonder wachttijden en ook ’s avonds en in het weekend. Eerder ontwikkelde Medicinfo met Just al de dienst App de dokter met de Online Huisarts.

Lichte klachten als slaapproblemen, stress en piekeren hangen aantoonbaar samen met het ontstaan van ernstigere mentale klachten. Vroege interventies kunnen helpen om dit te voorkomen. Ook GGZ Nederland pleitte afgelopen week voor meer aandacht voor mentale gezondheid. Vanuit de gedachte om snel in te grijpen bij klachten ontwikkelde Medicinfo in opdracht van Just een nieuwe digitale dienst waarmee Just-verzekerden met lichte psychische klachten zelf aan de slag kunnen.

Voor Just was het belangrijk dat het om een vorm van blended e-health zou gaan. Dat houdt in dat gebruikers ook de mogelijkheid krijgen om laagdrempelig persoonlijk contact met een deskundige te zoeken als ze dat willen. De samenwerking resulteerde in een handige, gebruikersvriendelijke app die onlangs werd gelanceerd: App de Coach.

Een online coach voor persoonlijk advies

App de Coach is eenvoudig te gebruiken. Na het downloaden van de app via de App Store of Google Play vult de gebruiker een korte zelftest in om inzicht te krijgen in zijn of haar mentale gezondheid. Dat kan betrekking hebben op somberheid, angst, slaap en andere klachten. Op basis van de test geeft de app een advies op maat dat aansluit bij iemands persoonlijke situatie. Een mogelijk advies is om een online zelfhulpmodule te volgen. Daarin ontvangt de gebruiker niet alleen voorlichting, maar ook oefeningen om mee aan de slag te gaan. De app stuurt tussentijds berichten om de gebruiker gemotiveerd te houden om aan de slag te blijven. Daarnaast biedt App de Coach de mogelijkheid tot een persoonlijk gesprek met een deskundige via chat, ook ’s avonds en in het weekend.

Als de zelftest en het chatgesprek met een deskundige aanleiding geeft tot een beeldbelgesprek met een coach, kan wat dieper worden ingegaan op de klachten en wordt een persoonlijk advies gegeven. Blijkt dat de psychische klachten ernstiger zijn, dan adviseert de coach om een afspraak te maken bij de huisarts of psycholoog. Door deze stepped care aanpak worden mensen niet ‘zwaarder’ behandeld dan nodig is. Dat is niet alleen prettiger en sneller, maar ook kostenbesparend.

App de Coach

Meer digitale toepassingen

“Er zijn genoeg redenen om de inzet van slimme digitale toepassingen de komende jaren te versnellen. Met App de Coach willen we voorkomen dat lichte psychische klachten uit de hand lopen én zo een bijdrage leveren aan het toegankelijk houden van de geestelijke gezondheidszorg”, aldus Lissa Mermans van Just.

Caroline Besuijen, directeur van Medicinfo, vult aan: “Door middel van een hele toegankelijke app kunnen mensen snel en gemakkelijk advies krijgen en met hun klachten aan de slag gaan. Op deze manier willen wij een bijdrage leveren aan het tijdig ondersteunen bij psychische klachten.”

Zaken online regelen met Just

Met het label Just richt CZ zich op de groeiende groep Nederlanders die hun zaakjes het liefst online regelen. Ze staan over het algemeen open voor vernieuwing, waaronder e-health.