In gesprek met verpleegkundige van Dokter Appke

Als je een vraag over je gezondheid hebt, ga je dan online op zoek naar het antwoord, of bel je meteen je huisarts? Op internet is het nog maar de vraag of je het juiste antwoord te pakken hebt. En bij je huisarts kan je misschien niet dezelfde dag al terecht. Dan is Dokter Appke, de gratis app van De Friesland de oplossing! Maar medisch advies via een app, is dat wel vertrouwd? Zeker wel, want Dokter Appke wordt bemand door een team ervaren verpleegkundigen en huisartsen van Medicinfo. We praten met Rianne, een van de verpleegkundigen bij Dokter Appke.

Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?

Ik ben Rianne en ik werk nu anderhalf jaar bij Medicinfo voor Dokter Appke. Ik heb hiervoor 16 jaar in het ziekenhuis gewerkt als verpleegkundige op een scopie-afdeling en de laatste jaren als leidinggevende. Dus ik was hele andere taken gewend. Ik zit echt helemaal op mijn plek hier en vind het fantastisch om mensen via de app te kunnen helpen met hun vragen.

Ik vind het fantastisch om mensen via de app te kunnen helpen met hun vragen.

Rianne Voogd, verpleegkundige Dokter Appke

Kun je uitleggen wat Dokter Appke is en hoe het werkt?

Je kunt de app gratis downloaden en dan (anoniem) je medische vragen stellen. We stellen ons aan je voor en vragen waarmee we precies kunnen helpen. Vooraf doorloop je een digitale vragenlijst, dit noemen we triage. Aan de hand van jouw antwoorden kunnen we de urgentie bepalen. Zodat we een goed beeld krijgen van de klacht. Zo kunnen we uiteindelijk het juiste advies geven. Dat kan een zelfzorgadvies zijn bij niet dringende gevallen. Of we stellen een beeldbelafspraak voor met onze arts. Dan kunnen mensen direct met een arts praten en advies krijgen. Als het nodig is verwijzen we mensen naar hun eigen huisarts.

Hoe kun je op afstand een situatie toch goed beoordelen?

Dat is een hele belangrijke vraag inderdaad. Want we zien en horen mensen niet. Daarom is het essentieel dat we erachter komen wat de vraag achter de vraag is. Je merkt soms dat mensen snel antwoord willen. Maar we stellen vaak veel aanvullende vragen, om goed advies te kunnen geven. Soms vragen we om een foto om de situatie goed te kunnen beoordelen. Dat geeft natuurlijk ook een beeld en zegt, ook in dit geval, vaak meer dan duizend woorden. Daarnaast zijn we een team van verpleegkundigen en artsen dus we overleggen heel veel. We werken aan de hand van protocollen, en hebben al honderdduizenden zorgvragen digitaal beantwoord. We hebben dus erg veel ervaring en als we twijfelen kunnen we een beeldbelafspraak met een arts aanbieden, of we zetten zelf vragen uit bij onze artsen.

Het is essentieel dat we erachter komen wat de vraag achter de vraag is, om op afstand de situatie goed te kunnen beoordelen.

Rianne Voogd, verpleegkundige Dokter Appke

Met wat voor klachten komen mensen bij je?

Echt heel gevarieerd, van huiduitslag tot anticonceptievragen en SOA’s, hoofdpijn en buikpijn. Maar ook angststoornissen en allerlei andere psychische klachten. Af en toe krijgen we ook met acute klachten te maken, zoals mensen met kortademigheid of benauwdheid. Virusklachten hebben we natuurlijk veel gezien de laatste tijd.

Help je ook wel eens mensen die op vakantie zijn?

Jazeker. Dan krijgen we bijvoorbeeld vragen over kwallenbeten, teken, huiduitslag en wondjes. Ook vragen over buitenlandse medicijnen komen wel eens binnen. Ons medisch team heeft veel ervaring met mensen die op vakantie gaan, dus kunnen vakantiegangers goed ondersteunen. Zeker als je de taal in je vakantieland niet spreekt, kan dat echt een uitkomst zijn.

Welk voorval is je bijgebleven?

We kregen recent een hele ongeruste moeder op de app met een vraag over haar 3-jarige dochter met waterpokken. De foto’s die de moeder ons stuurde van het gezicht waren niet scherp en daarop leek er een flinke zwelling in het gezicht te zijn. Na betere foto’s te hebben gekregen bleek het te gaan om een zwelling van de oogleden. Na doorvragen en beoordeling van onze arts bleek al snel dat ze waterpokken op haar oogleden had, wat maakte dat het zo gezwollen was. Het zag er heel sneu uit, maar we konden de moeder gelukkig snel geruststellen. Zij was zo ontzettend blij en zo gerustgesteld dat het meeviel.

Wat is volgens jou de meerwaarde van Dokter Appke?

Dat je laagdrempelig contact met medisch opgeleide professionals krijgt via Dokter Appke. Mensen hoeven niet lang te wachten tot ze antwoord of advies krijgen. Als mensen naar hun eigen huisarts moeten, kan dat soms wel even duren.

De meerwaarde van Dokter Appke? Dat je laagdrempelig contact met een medisch opgeleide professionals krijgt.

Rianne Voogd, Verpleegkundige Dokter Appke

De bereikbaarheid is ook een pluspunt.

We zijn door de week van 7.00 tot 23.00 uur bereikbaar. En in het weekend van 9.00 tot 21.00 uur. Je ziet dat er steeds meer vragen komen en dat mensen ons steeds beter weten te vinden. En dat is natuurlijk goed nieuws, want deze mensen zouden anders naar de huisarts bellen, of hun antwoord op internet zoeken, of – en dat is nog erger – hun zorgvragen helemaal niet stellen en afwachten.

Met de app haal je de druk een beetje van de huisartsen af.

Dus het werkt tweeledig. De hybride zorg is wat dat betreft de toekomst. Je kunt eigenlijk niet meer zonder digitale aanvulling op de reguliere zorg. Het is niet zo dat het een het ander kan vervangen, maar juist dat het elkaar zo mooi aanvult. En dat zorg op die manier toegankelijk en bereikbaar wordt voor iedereen.