Ieder jaar krijgt de regio West Zeeuws-Vlaanderen te maken met grote aantallen vakantiegangers. Dat is goed voor de recreatiesector in de regio maar minder prettig voor de huisartsen, die de extra zorgvraag niet kunnen bolwerken. In de zomer van 2022 zetten zij daarom de Medicoo zorgapp met automatische vertaalfunctie in. “Dat maakte een wereld van verschil”, vertelt Monique de Meijer, Manager & POH huisartsenpraktijk Oostburg-Cadzand. Voor de praktijk een reden om de Medicoo app ook volgend seizoen weer in te zetten.
Waarom besloten jullie de Medicoo app in te zetten?
“West Zeeuws-Vlaanderen is een van de meest vergrijsde gebieden van Nederland. Er is een groot tekort aan huisartsen en dat zal alleen maar verder toenemen: de verwachting is dat vijf van de zeven praktijkhouders er binnen vijf jaar mee zullen stoppen. Vanwege het plattelandskarakter van het gebied en het beperkte aanbod van openbaar vervoer, worden er relatief veel visites gereden. Kortom: de druk op de zorg is het hele jaar door al groot.
Iedere zomer verwelkomen we ook nog eens 30.000 vakantiegangers in onze regio. In 2021 deden gemiddeld 20 toeristen per dag een beroep op de huisartsenzorg in onze praktijk. Er moest een oplossing komen om de piekbelasting in de zomer op te vangen en de werkdruk te verlagen. Daarom zijn we met Medicinfo gaan praten over de inzet van de Medicoo app, om de gezondheidsvragen van toeristen op te vangen.”
“De helft minder fysieke vakantieconsulten met Medicoo app – dat scheelt enorm!”
Monique de Meijer, Manager & POH huisartsenpraktijk Oostburg-Cadzand
Reden om de app ook volgend jaar weer in te zetten.
Hoe verliep de introductie?
“We begonnen in mei 2022 met de campagne voor recreatiebedrijven. Dat was best laat, want veel van hen hadden alle informatiematerialen voor gasten al gemaakt. Toen we uitlegden waarom we de app als voorportaal van de huisartsenzorg gingen gebruiken, was er veel begrip. Ook zij hebben te maken met personeelstekorten en weten welke impact dat heeft op de werkdruk. Het stelde ze ook gerust om te weten dat verpleegkundigen en artsen van Medicinfo de vragen persoonlijk beantwoorden en dat er daarna, wanneer nodig, wordt doorverwezen naar de huisartsenpraktijken.
In het begin kregen we desondanks toch nog veel telefoontjes en toeristen die binnenliepen. Door consequent te zijn en ze toch weer eerst naar de app te verwijzen, lukte het wel om de boodschap tussen de oren te krijgen. Dat geldt natuurlijk niet voor acute klachten – iemand met pijn op de borst of een wond die gehecht moet worden, help je uiteraard wel op de praktijk.”
Konden alle vakantiegangers ermee uit de voeten?
“We hadden wat kleine opstartproblemen met de taalversies, waardoor Duitse toeristen soms in de Nederlandse app terechtkwamen. Maar over het algemeen werd het als heel positief ervaren dat zij in hun eigen taal konden communiceren.
Jongeren pakten het sneller op dan ouderen, maar dat is logisch. De oudere generatie hecht ook meer aan persoonlijk contact. Daar houden we rekening mee. En soms had men wat moeite met geduldig zijn. Als het heel druk was, werd een app niet altijd meteen beantwoord.”
Voor welke klachten werd de app veel gebruikt?
“Eigenlijk de normale vakantievragen, zoals oor- en buikklachten en vergeten medicatie. Over het algemeen kleine, niet-spoedeisende klachten. Maar ook die kleine klachten kosten je als praktijk veel tijd om af te handelen.”
Heeft de app de gewenste verlichting gebracht?
“Jazeker! We hebben bijna 50% minder mensen in de praktijk gezien dan in andere jaren. Dat maakt echt een verschil qua werkdruk. Een zorgvraag van een vakantieganger kost je als praktijk normaalgesproken veel tijd. Je neemt het telefoontje aan, noteert iemands gegevens in het systeem en dan volgt er nog een consult. Dat duurt ook vaak langer dan normaal omdat je iemand niet kent. Dus alles bij elkaar ben je 20 tot 30 minuten kwijt per toerist. Als je er twintig per dag ziet, is dat omgerekend één hele dag per week. Dat kunnen we echt niet opvangen. Daarom willen we volgend jaar weer met de Medicoo app werken.
De samenwerking met Medicinfo was ook van begin af aan heel goed. We hebben alles binnen heel korte tijd samen kunnen opzetten. En er was van beide kanten openheid over wat beter kon en de mogelijkheid om snel te schakelen op verbeteringen. Daardoor was er ook meteen veel vertrouwen.”
Zien jullie ook mogelijkheden om Medicoo toe te passen in de reguliere zorg?
“In de toekomst zou het zeker een optie kunnen zijn. We zagen dat jongeren het heel positief vinden om op een laagdrempelige manier gezondheidsvragen te kunnen stellen. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige dagdelen een mooie oplossing zou kunnen zijn. Maar het kan natuurlijk nooit het persoonlijke contact helemaal vervangen. Die combinatie van digitale en fysieke zorg zul je altijd nodig hebben.”
Monique de Meijer is ruim twintig jaar Manager & POH bij Huisartsenpraktijk Oostburg-Cadzand. Daarnaast doceert zij gezondheidsrecht aan de Breederode Instituut in Rotterdam.